picture-260021
picture-260014
picture-26003

Mirror-artikel door Lisa

Van schrijven naar realiteit: een bezoek aan Kroatië voor de MIRROR Youth Exchange

Inmiddels alweer bijna een jaar geleden schreef ik, Lisa, samen met drie andere jongeren een Erasmus + project genaamd What do you see when you look in the Mirror?. Toentertijd was ik vrijwilliger in Kroatië waar ik bijna een jaar verbleef. Door zelf actief te zijn binnen een Erasmus + project was ik benieuwd hoe het zou zijn om een eigen project te schrijven.

Samen met twee andere vrijwilligers, uit Spanje en Frankrijk, en een collega uit mijn gast-organisatie in Kroatië, schreef ik een youth exchange. Bijna een maand lang sloten we onszelf op in ons appartement waar we tot in de late uurtjes werkten aan een youth exchange. Geen idee hadden we wat we precies deden, maar wel hadden we veel plezier, en soms ook juist het tegenovergestelde. Het plan was duidelijk: we deden ons best en schreven een project wat goed bij ons paste en waar we heel graag mee aan de slag wilden gaan.

Nu, bijna een jaar later, in januari 2020, was het tijd voor mij om terug te gaan naar Kroatië voor de APV (een soort studie bezoek), omdat ons project daadwerkelijk realiteit gaat worden. Tijdens het schrijven van het project vond ik Stichting Interlock, een organisatie die me al gelijk aansprak door de projecten die zij deden, een aantal mailtjes en een Skype gesprek verder had ik een goede partnerorganisatie gevonden.

Dus samen met John (van Stichting Interlock) en Yunus (een deelnemer voor de Youth Exchange), vertrok ik naar Karlovac. Heel wat vluchten en busritjes later kwamen we aan in het kleine Kroatische stadje. Voor mij een heel raar moment omdat ik er sinds augustus niet meer ben geweest en ik er natuurlijk bijna een jaar heb doorgebracht. Ik gaf een rondleiding aan Yunus en John en het leek alsof ik nooit weg was geweest.

De volgende dag was het tijd voor de daadwerkelijke bespreking. Carpe Diem, de Kroatische organisatie, had alles enorm goed voorbereid en we bespraken met zijn allen het schema voor de uitwisseling in februari.

Ook namen we het thema door, namelijk zelfbeeld. Het project is bedoeld om jongeren te empoweren en het draait allemaal om je eigen zelfbeeld en zelfvertrouwen. Ook leerden we alle andere group leaders en deelnemers kennen. We sloten de dag af met een etentje in het kasteel van Karlovac en een bezoekje aan een Kroatische café.

Op zaterdag stapten we op de bus richting Zagreb waar ik mijn kennis over de Kroatische hoofdstad weer even naar boven haalde door middel van mijn rol als reisgids. Enkele uurtjes later zaten we alweer op het enorm kleine vliegveld van Zagreb, weer terug naar Amsterdam.

Het waren drie leerzame, leuke en ook bijzondere dagen. Ik kwam zelf terug naar Kroatië maar dan dit keer met een heel andere reden. Na het zien van alle andere mensen die ook meedoen aan dit project krijg ik er alleen maar meer zin in omdat we elkaar allemaal motiveren. Samen werken we de komende weken nog hard aan het project door middel van een instagram pagina en het voorbereiden van activiteiten. Dus, Kroatië, tot februari!

Mocht je zelf willen meewerken aan dit project, dat kan! Stuur jouw eigen verhaal over jouw zelfbeeld dan naar ons op voor een #selfesteemstory op onze instagram @mirroryouthexchange

Mis geen van de ontwikkelingen en foto's van MIRROR! Volg ons op FB, Twit en IG!

Projectleader
Carpe Diem